Winkelwagen
Je winkelwagen is leeg
Heb je een vraag over een order of product? Stuur ons een bericht of maak alvast een afspraak. Morgenochtend vanaf zijn we telefonisch weer bereikbaar. Fijne avond.
Nieuw jaar, nieuwe goede voornemens. Hoor jij ook bij deze categorie? Naast een gezondere leefstijl is een opgeruimd huis ook een veel voorkomend voornemen. Er is op internet heel veel over te lezen, er zijn zelfs boeken over geschreven. Want het is niet meer ‘alleen maar opruimen’. Je kunt opruimen met een heel doordacht plan.
Zo las ik afgelopen jaar een boek van Marie Kondo, Opgeruimd. Een boek over hoe je moet (kunt) opruimen met de ‘KonMarie’ methode, die lekker wegleest als een roman. Maar die boordevol tips staat hoe het wél en vooral ook niet moet. Nou is het natuurlijk aan iedereen zelf om te bepalen hoe je je huis opruimt. Maar een aantal van haar tips zal ik meenemen in deze blog. Want ik ben er van overtuigd dat deze manier van je huis opruimen erg goed werkt.
De badkamer is een plek waar je tot rust komt, de dag start en de dag eindigt. Het is daarom fijn als deze ruimte aangenaam en opgeruimd is. Het begin van het jaar is een mooi moment om eens kritisch door je badkamer heen te lopen. Wat heb je in dat jaar allemaal verzameld. Wat gebruik je nooit en wat heeft geen functie. Door hier goed naar te kijken, kan er over het algemeen een heleboel weg en maak je meer ruimte of juist plek voor spullen die er wél toe doen.
Opruimen geeft niet alleen ruimte in je huis, maar ook ruimte in je hoofd. Marie Kondo vertelt in haar boek dat je met opruimen overtollige spullen weg moet gooien. Dat mag natuurlijk ook weg geven zijn, als de spullen nog waardevol voor een ander kunnen zijn.
Want wanneer je een ruimte, zoals de badkamer, opruimt, maar de spullen ergens anders in je huis weer opslaat, ben je alleen maar in het verschuiven. Zo blijf je bezig met het verslepen van je spullen, en maak je ook geen ruimte in je innerlijke zelf. Een opgeruimd huis staat vaak gelijk aan een opgeruimder leven in je hoofd.
Deze vraag moet je jezelf stellen bij elk item wat er door je handen gaat. Want waarom heb je het in huis? Gebruik je het echt? Of denk je ‘dat bewaar ik wel voor later’, ‘dat komt nog wel van pas’ of ‘dat heb ik van een goede vriendin gekregen.
Spullen die je het afgelopen jaar niet hebt gebruikt, of spullen waar je niet gelukkig van wordt, moeten weg. Niet bewaren voor later. Want als het al een jaar stof ligt te vangen, blijft het ook dit jaar liggen. Weg ermee.
''Er is een verschil tussen opruimen en opbergen.
Opbergen is iets een andere plek geven.
Opruimen betekent beslissen of je iets houdt of het weggooit.''
Waarschijnlijk ruim jij, net als de meeste mensen, de ruimtes in je huis stuk voor stuk op. Marie Kondo kijkt daar op een andere manier tegenaan. Haar advies is: ruim op per categorie. Zo pak je problemen in je huis structureel en grondiger aan. Ga je bijvoorbeeld door de stapel badhanddoeken heen? Neem dan ook gelijk de handdoeken in de keuken onder handen.
Dit geldt voor alles. Ruim je je kleding op? Neem dan al je kleding mee die nog op zolder liggen, aan de kapstok hangen en elders verspreid in huis liggen. Ruim je het kastje schoonmaakmiddelen in de badkamer op? Neem dan ook gelijk het aanrechtkastje beneden mee. Zo werk je alle categorieën in huis stuk voor stuk af.
Het motto van de Marie Kondo methode is dat je ieder, echt ieder, item door je handen laat gaan. Letterlijk. Vraag je op dat moment af of je blij wordt van dat item. Wordt je er gelukkig van? Dan hou je het. Zo niet, dan gooi/geef je het weg.
Een tip waar ik nooit bij stil had gestaan, is inmiddels bij ons in huis vanzelfsprekend geworden. Namelijk de manier van opvouwen. Dankzij de simpele manier van opvouwen, hou je je kasten overzichtelijk en blijft alles netjes, ook al pak je het onderste item van de plank. Dat geldt voor de kledingkast. Maar ook de handdoeken in de badkamer.
Je maakt van je kleding, sokken, handdoeken een rechthoekig pakketje en dat vouw je zo op dat het rechtop blijft staan. Internet staat vol met video’s hoe je dit doet. Geloof me, je hebt veel meer ruimte en het is overzichtelijk wat er allemaal in je kast ligt.
Denk je ‘ik wil alleen mijn badkamer opruimen, en niet gelijk mijn hele huis’, je hoéft natuurlijk niet gelijk je hele huis aan te pakken. Hieronder lees je wat tips om je badkamer Marie Kondo style op te ruimen. Wie weet inspireert het je om vervolgens de rest van je huis aan te pakken.
Om goed op te ruimen haal je eerst alle kastjes in de badkamer leeg en stal je alles uit op de grond. Dit doe je op deze manier, zodat je dan overzichtelijk hebt hoeveel spullen er eigenlijk in de kastjes passen. Vervolgens ga je alles stuk voor stuk bij langs.
Alle spullen die je nodig hebt of waar je blij van wordt, bewaar je. De rest kan weg. Verdeel deze spullen onder in categorieën. Denk hierbij aan:
Je zult verbaasd zijn hoeveel spullen je hebt staan, waar je geen weet van hebt. Denk alleen al aan proefmonstertjes, (bijna) lege verpakkingen, producten die je niet (meer) gebruikt. Doe ze weg en bewaar alleen de spullen die er wél toe doen. Voor ruimte en overzicht in het kastje, kan je de categorieën bij elkaar in een mandje doen. Zo blijft het kastje netjes en weet je precies waar je wat kunt vinden.
Uiteraard moest ook de badkamer bij ons het ontgelden. Bij het uitstallen van alle producten schrok ik van de hoeveelheid. Dit zijn alle spullen voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Stuk voor stuk ben ik ze bij langs gegaan. Van sommige artikelen wist ik niet eens dat ik ze (nog) had. Lege verpakkingen, oude crèmes, of gewoon oude dingen waar ik absoluut niet blij van werd.
In de vier mandjes heb ik de spullen onderverdeeld. Een mandje met babyartikelen en dingen zoals handcrème. Een mandje met douchegel en shampoo. Één voor haarverzorging en één met overige dagelijkse verzorging zoals deo en make-upreiniger.
Al deze spullen ben ik vervolgens stuk voor stuk langs gegaan. Douchegel of bodylotion die al te lang open stond in de douche heb ik allemaal weg gegooid. Zeep die toch niet zo lekker bleek te ruiken, zo goed als lege verpakkingen, oude nagellak of producten die ik toch niet meer van plan ben te gebruiken. Al met al was het een hele berg die weg ging en bleef ik met drie mandjes over.
Nadat alles weer keurig op zijn plek stond ben ik ook door de sierraden heen gegaan. Ook de sierraden heb ik stuk voor stuk beoordeeld. Veel kettingen, oorbellen en armbanden waren afgedragen en konden de prullenbak in. Een aantal andere sieraden waren nog prima, maar worden niet meer gedragen. Ook deze heb ik er uit gehaald en naar de kringloopwinkel gebracht. Van een grote berg (lees knoop) sieraden terug naar een overzichtelijk bakje met de sieraden die ik nu ook daadwerkelijk draag. Overzichtelijk en netjes!
De make-up en lades in de badkamer moesten er ook aan geloven. Een organizer is hier erg handig voor. Zo hou je alles overzichtelijk en liggen de zelfde producten bij elkaar.
Ben je door al je producten en items in de badkamer heen geweest, dan is het weer geordend en netjes. Maar het oog wil ook wat. Zorg daarom voor rust en eenheid in de badkamer. Je producten zijn nu al gesorteerd en opgeruimd in mandjes. Wanneer je gebruik maakt van dichte kasten of dichte manden (met of zonder deksel) straalt je badkamer meer rust uit. Door je producten uit het zicht te halen, kom je tot rust in je badkamer.
Producten die je dagelijks gebruikt, zoals je tandenborstel en tandpasta, mogen natuurlijk best op de wastafel blijven staan, maar beperk het tot de dagelijkse producten. Rustige kleuren spelen ook een grote rol in de sfeer die je badkamer uitstraalt. Felle kleuren zijn leuk als accent, maar probeer de basis neutraal te houden.